Τρίτη, 12 Φεβρουαρίου 2008

H μεγάλη απόδραση από το Facebook



Είστε γραμμένοι στο facebook. com; Αν ναι, εκεί θα μείνετε, για μια ζωή. Κάποιοι χρήστες διαπίστωσαν ότι είναι αδύνατο να διαγραφούν τελείως από το Facebook, εντείνοντας τις ανησυχίες για το πώς η δημοφιλής αυτή ιστοσελίδα χρησιμοποιεί τα προσωπικά δεδομένα.

Η σελίδα προσφέρει στους χρήστες τη δυνατότητα να απενεργοποιήσουν τον λογαριασμό τους, όμως οι πληροφορίες που υπήρχαν σε αυτόν παραμένουν στους κεντρικούς υπολογιστές του Facebook.

Ο 34χρονος Νίπον Ντας, διευθυντής εταιρείας συμβούλων για θέματα βιοτεχνολογίας, χρειάστηκε 2 μήνες και πολλές ανταλλαγές e-mail με τους υπεύθυνους της ιστοσελίδας, με αποκορύφωμα τις απειλές νομικής προσφυγής, μέχρι να καταφέρει να σβήσει από τη σελίδα τις πληροφορίες που τον αφορούσαν. Και πάλι όμως, το άδειο προφίλ του βρίσκεται στο Facebook και μπορεί κανείς να του στείλει e-mail μέσω της ιστοσελίδας.

Υπάρχει πλέον μια ολόκληρη βιομηχανία ιστοσελίδων που βοηθούν τους χρήστες να ξεφύγουν τελείως από το Facebook. «Μου φάνηκε περίεργο ότι φυλάσσουν τις πληροφορίες που δίνεις για τον εαυτό σου χωρίς να σου το λένε με σαφήνεια» λέει ο 26χρονος Μάγκνους Βαλίν από τη Στοκχόλμη, που ίδρυσε μια ομάδα στο Facebook με τίτλο «Πώς να διαγράψετε για πάντα τον λογαριασμό σας από το Facebook». Η ομάδα έχει 4.300 μέλη και συνεχώς μεγαλώνει. Η εταιρεία λέει ότι ο λόγος που διαφυλάσσει τις πληροφορίες είναι για μην ξαναφτιάχνουν εξαρχής το προφίλ τους όσοι πρώην πελάτες ενδεχομένως θελήσουν να επιστρέψουν. Στην πολιτική της, προειδοποιεί ότι «οι πληροφορίες μπορεί να παραμείνουν στους υπολογιστές της εταιρείας μας για κάποιο χρονικό διάστημα». Δεν λέει όμως ότι για να διαγραφεί κανείς πρέπει να διαγράψει γραμμή προς γραμμή όλες τις πληροφορίες που έχει γράψει, ανταλλάξει ή φυλάξει στη σελίδα - από τις συμμετοχές του σε ομάδες, τους λογαριασμούς e-mail ή τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών του. Ο Ντας μπήκε στο Facebook χωρίς να το πολυσκεφτεί, αφού έλαβε προσκλήσεις από φίλους. Αργότερα προσπάθησε να φύγει, αφού συνειδητοποίησε ότι οι περισσότεροι συνεργάτες του ήταν κι αυτοί στο Facebook. «Δουλεύω σ’ ένα μικρό γραφείο» λέει. «Το τελευταίο πράγμα που ήθελα ήταν να μπαίνουν όλοι στο Facebook και να τσεκάρουν πώς πάει η προσωπική μου ζωή» προσθέτει. «Οι υφιστάμενοί μου έμπαιναν και έβλεπαν πράγματα για μένα».

Το δίκτυο Facebook, που έχει 64 εκατ. χρήστες σε όλο τον κόσμο, προσπαθεί να επωφεληθεί οικονομικά από τη δημοτικότητά του επιτρέποντας σε ειδικούς του marketing και της διαφήμισης να μελετήσουν τη δημογραφία και τη συμπεριφορά των χρηστών του. Διατηρώντας τους παλιούς λογαριασμούς στους υπολογιστές του, προσφέρει στους διαφημιστές όσο περισσότερες πληροφορίες γίνεται. «Αυτό που προσφέρουν στους διαφημιστές είναι η πρόσβαση σε ομάδες ανθρώπων. Καταλαβαίνω γιατί δεν θέλουν να διαγράψουν τις πληροφορίες κανενός, αλλά έτσι παραβιάζουν τα προσωπικά δεδομένα» λέει ο Αλαν Μπέρλισον, που κατάφερε να διαγράψει τον λογαριασμό του μόνο αφού παραπονέθηκε στον βρετανικό Τύπο, στο βρετανικό γραφείο προστασίας πληροφορίας και στην TRUSTe, την οργάνωση που πιστοποίησε το Facebook. O λογαριασμός του τελικά διαγράφηκε - αλλά πρώτα χρειάστηκε να στείλει στην υπηρεσία εξυπηρέτησης πελατών το βίντεο της συνέντευξης που είχε δώσει στη βρετανική τηλεόραση.

The New York Times / Kathimerini

1 σχόλιο:

Τdi είπε...

Ο τίτλος τα λέει όλα...Απόδραση από την 1 billion $ company!!